Building Citizenship from Communication. A Look from Two Young Collectives in Bogota
Main Article Content
Abstract
This article displays the results of the research project Construcción de cultura polÃtica propias y ciudadanÃa en las prácticas comunicativas de dos colectivos de jóvenes de la localidad 18 Rafael Uribe (Construction of own cultural policies and in the communicative practices of two young collectives from the Rafael Uribe 18th locality) to contribute to the current debate on the relationship between communication and education. Theresearch is aided by a political and cultural approach of communication thatstudies the social practices and production of sense by articulating two concepts: citizenship and communication. Methodologically, this study was based in reflexive ethnography that allowed the description of the social and cultural context and the analysis of communication practices of the two collectives in tension with the school formation in matters of citizenship and peace. The main finding is that two collectives have different bets for the production of sense. In one hand, Colectivo Sin Fronteras (Without Borders Collective) interpellates with its practices the classroom formative processes, interrogating the masculinity paradigms through the resignification of the body which allows them to be open to other ways of living citizenship. In the other hand, Colectivo Somos (We are Collective) centres its practice of peace culture through the production of radio programs that associate contents with a citizenship that defends women’s and LGBTQ rights, policy rupture with prejudices and awareness on the day to day treatment in the school scenario.
Downloads
Article Details
Total or partial reproduction of the contents of the journal are authorized for educational, investigative or academic purposes as long as the source is cited. In order to make reproductions for other purposes, it is necessary to have the express authorization of the imprint or Sello Editorial of the Universidad de MedellÃn.
References
AlcaldÃa Local de Rafael Uribe. (2018, 15 de noviembre). Portal web. Consultado el 22 de febrero de 2019.http://www.rafaeluribe.gov.co/
AlcaldÃa Mayor de Bogotá. (2017). Caracterización general de escenarios de riesgo. Localidad Rafael Uribe. Consejo de gestión de riesgo y cambio climático.
AlcaldÃa Mayor de Bogotá y SecretarÃa de Salud de Bogotá. (2011). Localidad Rafael Uribe (2009-2010). Diagnóstico local con participación social. AlcaldÃa Mayor de Bogotá. http://www.saludcapital.gov.co/sitios/VigilanciaSaludPublica/Diagnosticos%20Locales/18-RAFAEL%20URIBE%20URIBE.pdf
Buenrostro Sanchez, I. (2012) La ciudadanÃa de T.H. Marshall. Apuntes sobre un concepto sociológico olvidado. En S. Gallego y E. DÃaz (coords.), X Premio de Ensayo Breve “FermÃn Caballero†(pp. 59-84). Asociación Castellano Manchenga de SociologÃa.
Colectivo Familia Sin Fronteras. (2018). Presentación del colectivo. Colegio Clemencia HolguÃn de Urdaneta.
Colectivo Sin Fronteras. (2014). SÃmbolo de afecto con un verdadero significado de hermandad, apoyo y amor entre las nuevas masculinidades y las nuevas feminidades. [Publicación de estado]. Facebook. https://web.facebook.com/ColectiivoFFDF/photos/a.262673243913936/264621230385804/?type=3&theater&_rdc=1&_rdr
Colectivo Somos. (2018). Taller: la comunicación, prácticas y productos comunicativos. Liceo Femenino Mercedes Nariño.
Cortina, A. (2001). Ciudadanos del mundo. Hacia una teorÃa de la ciudadanÃa. Alianza Cubides, H. y Forero, G.(2018). Experiencia, saber-hacer y la construcción práctica de redes de colectivos sociales. Nómadas (49), 69-85.
Dietz, G. (2012). Multiculturalismo, interculturalidad y diversidad en educación: Fondo de cultura económica.
Guber, R. (2006). La etnografÃa: método, campo y reflexividad. Norma. Herrera, M., Pinilla, A., DÃaz, C. e Infante, R. (2005). La construcción de cultura polÃtica en Colombia. Proyectos hegemónicos y resistencias culturales. Universidad Pedagógica Nacional.
Huergo, J. (1998). Las alfabetizaciones posmodernas, las pugnas culturales y los nuevos significados de la ciudadanÃa. Nómadas (9), 49-60.
Instituto Distrital para la Protección de la Niñez y la Juventud, Idipron(s.f.). Directorio de unidades de protección integral. AlcaldÃa Mayor.
Lechner, N. (1990). Los patios interiores de la democracia. Subjetividad y polÃtica. Fondo de Cultura Económica.
Lechner, N. (2000). Nuevas ciudadanÃas. Revista de Estudios Sociales, (5), 25-31.
Moreno, E. (2018). Aproximación al estado del arte sobre comunicación y educación en Colombia. Anagramas. Rumbos y sentidos de la comunicación, 17(33), 251-274.
MartÃnez, R. y Burgos, P. (2014). CiudadanÃas comunicativas y construcción de paz: la Agenda de Paz de Nariño. Signo y Pensamiento, 33(65), 32-46.
Narváez, A. (2004). Cultura mediática y educación formal: un punto de vista comunicacional. Revista Colombiana de Educación (46), 80-115.
Quesada, F. (2008). Ciudad y ciudadanÃa Senderos contemporáneos de la filosofÃa polÃtica. Trotta.
Reguillo, R. (1991). En la calle otra vez. Las bandas: identidad urbana y usos de la comunicación. Iteso. Rueda, R. (2008). Ciberculturas: metáforas, prácticas sociales y colectivos en red. Nómadas, (28), 8-20.
Salazar, R. (2013). La construcción del nuevo sujeto polÃtico en América Latina. Estrategia para buscar la emancipación de lo popular en el siglo XXI. Espiral, XX(57), 155-173.
Sánchez, J. R. (2017). La comunicación participativa como herramienta generadora de ciudadanÃa activa en la niñez [tesis de doctorado, Universidad Complutense de Madrid]. Repositorio Universidad Complutense.
Sartori, G (1994). ¿Qué es la democracia? Anagrama. SecretarÃa de Educación de Bogotá (2016). Plan Sectorial de Educación. AlcaldÃa Mayor de Bogotá. https://www.educacionbogota.edu.co/portal_institucional/sites/default/files/inline-files/Plan_sectorial_2016-2020-.pdf
Tamayo, C. y Navarro, D. (2018). Cuando la razón no lo explica todo: acciones de ciudadanÃas comunicativas en contexto de conflicto armado o violencia desde una mirada transnacional. En Palabra Clave, 21(4), 1107-1136.
Torrico, E. (2004). Abordajes y perÃodos de la teorÃa de la comunicación. Norma.
Valderrama, H. Rojas, C., Castellanos, S. y Melo, A. (2003). Comunicación, educación y ciudadanÃa. Discursos de actores escolares. Nómadas (18), 239-241.