Guidelines for the use of hypermediality, multimedia and interactivity in the community digital journalistic exercise for social networks (Facebook). Analysis case of the Colombian Community Reporters Network (RRC)

Main Article Content

Paola Consuelo Ladino Marín
Rodolfo Prada Penagos
Oscar Eduardo Adán Diaz

Abstract

This article seeks to propose strategic guidelines for the use of hypermediality, multimediality and interactivity in community journalism mediated by social networks, specifically Facebook, taking as a reference the case of the Colombian Community Reporters Network. Methodologically, three phases were carried out that linked the following: analysis of digital resources from the journalistic practice of the RRC, use of Fondevila’s measurement scales (2014) to categorize the contents of the platform, a diagnosis of the tools used in the publications and a strategic proposal to improve the use of social media in community media. The findings highlight that community media should enrich and integrate various resources and genres of journalistic language to enhance their content. Also, they should establish a permanent dialogue with the community, expand the use of links to deepen contents, validate the standards of online writing, and rely on infographic contents that provide context, as aspects associated with the generation of traffic, audience segmentation, enrichment of social dialogue and independence from the spheres of State power.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Ladino Marín, P. C., Prada Penagos, R. ., & Adán Diaz, O. E. . (2022). Guidelines for the use of hypermediality, multimedia and interactivity in the community digital journalistic exercise for social networks (Facebook). Analysis case of the Colombian Community Reporters Network (RRC). Anagramas Rumbos Y Sentidos De La Comunicación, 20(40), 47–74. https://doi.org/10.22395/angr.v20n40a3
Section
Articles
Author Biographies

Paola Consuelo Ladino Marín, Co-investigadora

Master in Education, Specialist in Service Marketing from the Nueva Granada Military University and Social Communicator - Journalist from the Central University (Colombia). Researcher Professor of the Social Communication program of the Agustiniana University. Colombia. Email: paola.ladino@uniagustiniana.edu.co. Orcid: https://orcid.org/0000-0002-4693-2263

Rodolfo Prada Penagos, Docente Investigador Principal

Doctor in Communication Sciences from the Austral University of Buenos Aires (Argentina), Master in Information Technologies Applied to Education from the National Pedagogical University and Social Communicator - Journalist from the Universidad de la Sabana. Research professor at the Agustiniana University. Email: rodolfo.prada@uniagustiniana.edu.co Bogotá (Colomb

 

Oscar Eduardo Adán Diaz, Docente investigador

Master in Education at the Javeriana University, professional in Cinema and Television at the National University of Colombia. Professor researcher of the Social Communication program of the Agustiniana University. Email: oscar.adan@uniagustiniana.edu.co. Bogota Colombia)

 

References

Agencia de Renovación del Territorio. (2 de junio de 2020). Gobierno ratifica su compromiso con los PDET. Obtenido de Agencia del Renovación del Territorio: https://www.renovacionterritorio.gov.co/especiales/especial_PDET/

Cancillería de Colombia. (12 de noviembre de 2016). Acuerdo final para la terminación del conflicto y la construcción de una paz estable y durarera. Obtenido de Cancillería.gov.co: https://www.cancilleria.gov.co/sites/default/files/Fotos2016/12.11_1.2016nuevoacuerdofinal.pdf

Castellanos, D. (2011). De lo impreso a lo digital la migración de los periódicos impresos de América Latina a los entornos digitales. Razón y palabra, 77. Recuperado el enero de 2021, de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=199520010063

Ennis, V., & Hoffman, L. (16 de Mayo de 2013). Las redes sociales como herramientas poderosas para la comunicación comunitaria. Obtenido de UNICEN : https://www.unicen.edu.ar/content/las-redes-sociales-como-herramientas-poderosas-para-la-comunicaci%C3%B3n-comunitaria

Fondevila Gascón, J. (2014). El uso de Hipertexto, multimedia e interactividad en periodismo digital: propuesta metodológica de ranking de calidad. Zer, Revistade Estudios de Comunicación, 19(36), 55-76.

Llano Aristizábal, S. (2015). Hipermedia e interactividad en el periodismo digital colombiano. Revista Palabra Clave(12), 113-129.

Llarondo, A. (2009). La metamorfosis del reportaje en el ciberperiodismo: concepto y caracterización de un nuevo modelo narrativo. XXII(2), 59-88.

Navarro Zamora, L. (2009). Comunicar. Revista Científica de Educomunicación, 35-43.

Noci, J. (2004). Los géneros ciberperiodísticos: una aproximación teórica a los cibertextos, sus elementos y su tipología (II Congreso Iberoamericano de Periodismo Digital).

Pérez Salazar, G. (2012). Internet como medio de comunicación: teoría y análisis de actos comunicativos. Plaza y Valdés S.A de C.V.

Pink, S., Horst, H., Postill, J., Hjorth, L., Lewis, T., & Tacchi, J. (2016). Digital Ethnography: Principles and Practice. SAGE.

Salaverría, R. (enero de 2001). Aproximación al concepto de multimedia desde los planos comunicativo e instrumental. Obtenido de Estudios sobre el Mensaje Periodístico: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=776542

Salaverría, R. (2014). Multimedialidade: informar para cinco sentidos. En J. Canavilhas , Webjornalismo. 7 Caraterísticas que marcam a diferença (págs. 25-52). Beira Interior: Universidade Beira Interior.

Salaverría, R. (2019). Periodismo digital: 25 años de investigación. El profesional de la Información. doi:https://doi.org/10.3145/epi.2019.ene.01

Sánchez-García, P. &. (2019). Narrativa periodística multimedia: fundamentos semióticos y narratológicos. El profesional de la información.

Tong, J., & Lo, S.-H. (2017). Digital Technology and Journalism: An International Comparative Perspective. Palgrave.

Van Dijk, T. (1992). La ciencia del texto (3 ed.). (S. Hunzinger, Trad.) Barcelona: Paidós Comunicación.