Educational Foundations for the Creation and Production of Open Access Educational Resources (REA)

Main Article Content

Alexandra Gómez Marín
Edilberto Restrepo Restrepo
Ricardo Andres Becerra Agudelo

Abstract

This article is the result of a research of the Model for the co-creation and production of open educational contents through a virtual platform (Modelo para la cocreación y producción de contenidos educativos abiertos mediante el uso de una plataforma virtual) This model aims towards making a contribution in the strengthening of digital education in the department of Antioquia. The goal of this research was implementing a model for the co-creation and production of open educational contents, REA in Spanish, through the use of a virtual platform. This model, that is the main product of this research, is restricted within three main components: educational, production and technologic, which are aligned through autonomy, interaction, flexibility and mediation as transversal principles that encompasses the creation of open educational contents. The fundamental purpose of this research is promoting an education in which the teaching-studying processes are improved through the REA by making use of technology and the elements necessary for making more productive and efficient contents. At the same time, the study aims to implement its distribution under licenses that allow its re-use, adaptation and transformation without intellectual property restrictions. The educational component, in which an emphasis is made in this article, emerges from the analysis of different theories, strategies and methodologies for teaching and learning that are used in mediated technology through information and communication (CIT). This component of the model is fundamented in connectivism as a learning theory that bases the creation processes of open educational resources. 

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Gómez Marín, A. ., Restrepo Restrepo, E. ., & Becerra Agudelo, R. A. (2021). Educational Foundations for the Creation and Production of Open Access Educational Resources (REA). Anagramas Rumbos Y Sentidos De La Comunicación, 19(38), 35–68. https://doi.org/10.22395/angr.v19n38a3
Section
Articles
Author Biographies

Alexandra Gómez Marín, Universidad de Medellín

Licenciada en Pedagogía Infantil y magíster en Educación, Institución, Ciudad, País. Gestora pedagógica virtual de Educación Virtual y TIC, docente universitaria y miembro del grupo de investigación E-Virtual, Universidad de Medellín, Medellín, Colombia.

Edilberto Restrepo Restrepo, Universidad de Medellín

Magíster en Educación Superior, Pontificia Universidad Javeriana, Bogotá, Colombia. Especialista en Gerencia de Proyectos, Universidad del Tolima, Ibagué, Colombia. Administrador de empresas, Institución Universitaria Ceipa. Medellín, Colombia. Gestor pedagógico de educación virtual y TIC e investigador del Grupo de Educación Virtual y TIC, Universidad de Medellín, Medellín, Colombia.

Ricardo Andres Becerra Agudelo, Universidad de Medellín

Magíster en Entornos Virtuales de Aprendizaje, Universidad de Panamá, Panamá. Ingeniero informático, Universidad Uniciencia, Bogotá, Colombia. Profesor de la Facultad de Comunicación e investigador del grupo de investigación E-Virtual, Universidad de Medellín, Medellín, Colombia.

References

Arango, S y Manrique, B. (2020, 27 de junio). Virtual Platform for the Institución Universitaria Digital de Antioquia-Colombia [ponencia] 15th Iberian Conference on Information Systems and Technologies (CISTI), Sevilla, España. https://ieeexplore.ieee.org/document/9141066

Boaden, R. (2006). Leadership development: does it make a difference? Leadership & Organization Developement Journal, 27(1), 5-27. https://www.researchgate.net/ublication/235250453_Leadership_development_Does_it_make_a_difference

Bonwell, C. C. y Eison, J. A. (1991). Active Learning: Creating Excitement in the Classroom. (ASHE-ERIC Higher Education Report No. 1). The George Washington University.

Bottorff, J. y Morse J. (2003). Asuntos críticos en los métodos de investigación cualitativa. Universidad de Antioquia. Bowerman, J. (2003). Leadership development through action learning: an executive monograph. International Journal of Health Care Quality Assurance, 16(4), 6-14. http://dx.doi.org/10.1108/13660750310500049

Bueno, J. A. (2007). Propuesta metodológica para la implementación de una estrategia e-training. Gerencia de Tecnologías de Información, 6(16). https://core.ac.uk/download/pdf/230227198.pdf

Chatti, M. A., Agustiawan, M. R., Jarke, M. y Specht, M. (2010). Toward a personal learning environment framework. International Journal of Virtual and Personal Learning Environments, 1(4), 66-85. https://pdfs.semanticscholar.org/522d/6200a97357a345a39f95da0910e6d186ed2d.pdf

Cloete, L. (2012). Combining E-learning and M-learning: new applications of blended educational resources. Online information review, 36(2), 321-322. https://doi.org/10.1108/14684521211240153

Conger, J. y Toegel, G. (2002). Action learning and multi-rater feedback as leadership development interventions: Popular but poorly deployed. Journal of Change Management, 3(4), 332-348. https://www.researchgate.net/publication/233679749

Cornide-Reyes, Héctor C., y Villarroel, Rodolfo H. (2019). Método para Promover el Aprendizaje Colaborativo en Ingeniería de Software. Formación universitaria, 12(4), 3-12. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062019000400003

Díaz, J. L., Leal, C. y García, J. A. (2014). Metodología de autoaprendizaje en entornos simulados (MAES). Evidentia, 11, pp. 1-6. https://www.researchgate.net/publication/303231958_Metodologia_de_autoaprendizaje_en_entornos_simulados_MAESC

Díaz, M. (2002). Flexibilidad y educación superior en Colombia. Icfes (1ª ed.). Downes, S. (2007, 3 de febrero). What Connectivism is. https://halfanhour.blogspot.com/2007/02/what-connectivism-is.html

Freeman, S.,Sarah, L., McDonough, M., Michelle, K., Okoroafor, N., Jordt. H., y Wenderoth, M. (2014). Active learning increases student performance in science. Engineering. And mathematics. Psychological and cognitive sciences. Ed.Bruce Alberts, Univ. Califormina.

Gadamer, H. G. (1992). Verdad y método II. Ediciones Sígueme.

Gairín, J. (2006). Las comunidades virtuales de aprendizaje. Educar, (37). 41-64.

Galeano, M. (2004). Diseño de proyectos en la investigación cualitativa. Fondo Editorial Universidad Eafit.

Gil-Galván, R. (2018). El uso del aprendizaje basado en problemas en la enseñanza universitaria. Análisis de las competencias adquiridas y su impacto. Revista mexicana de investigación educativa, 23(76), 73-93. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=14054854004

González, E. (2006). Sobre la hermenéutica o acerca de las múltiples lecturas de lo real. Sello Editorial Universidad de Medellín.

Gros, B. y Kinshuk Maina, M. (2016). The Future of Ubiquitous Learning: Learning Desings for Emerging Pedagogies. Lecture Notes in Educational Technology. The Future of ubiquitous Computing. Springer International Publishing. http://doi.org/10.1007/978-3-662-47724-3

Johnson, D. W., Johnson, R. T. y Smith, K. A. (1991). Cooperative learning: Increasing college faculty instructional productivity. The George Washington University.

Kagan, S. (1985). Cooperative learning resources for teachers. University of California. Kasprisin, C. A., Single, P. B., Single, R. M. y Muller, C. B. (2003). Building a Better Bridge: testing e-training to improve e-mentoring programmes in higher education. Mentoring & Tutoring, 1 (11). https://doi.org/10.1080/1361126032000054817

Kavadella, A., Tsiklakis, K., Vougiouklakis, G. y Lionarakos, A. (2012). Evaluation of a blended learning course for teaching oral radiology to undergraduate dental students. Eur J Dent Educ, (16), 88-95. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22251359/

Labrador, M. y Andreu, M. (2008). Metodologías activas. Grupo de innovación en Metodologías Activas. Ediciones Universidad Politécnica de Valencia. http://www.upv.es/diaal/publicaciones/Andreu-Labrador12008_Libro%20Metodologias_Activas.pdf

Martín, S., Gil, R., Díaz, G., Sancristobal, E., Castro, M. y Peire, J., (2008,15 de octubre). From elearning to m-learning through b-learning and s-learning. 50th International Symposium Elmar, Zadar, 341-344. https://www.researchgate.net/publication/224370701_From_e-learning_to_m-learning_through_b-learning_and_s-learning

Martínez, I., Martínez, B., Alonso-Sáez, I. y Gezuraga, M. (2013). El Aprendizaje-Servicio en la innovación universitaria. Una experiencia realizada en la formación de educadoras y educadores sociales. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 2, 195-216. https://revistas.uam.es/riejs/article/view/379

Mayorga, M. y Madrid, D. (2010). Modelos didácticos y Estrategias de enseñanza en el Espacio Europeo de Educación Superior. Tendencias Pedagógicas 15(1). https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/3221568.pdf

Mcgrath, D. (2002). Teaching on the front lines: using the internet and problem-based learning to enhance classroom teaching. Holist Nurs Pract, 16(2), 5-13. https://www.researchgate.net/publication/11515061

Michaelsen, K., Davidson, N. y Major, C. (2014). Team Based Learning Practices and Principles in Comparison with Cooperative Learning and Problem Based Learning. Journal on Excellence in College Teaching 25(3 y 4), 57-84. https://www.lhthompson.com/uploads/4/2/1/1/42117203/team_based_learning_-_group_work.pdf

Mikroyannidis, A. (2012). A Semantic Framework for Cloud Learning Environments. In Chao, L. (Eds.), Cloud Computing for Teaching and Learning: Strategies for Design and Implementation (pp.17-31). IGI Global. http://doi:10.4018/978-1-4666-0957-0.ch002

Pahinis, K., Stokes, C. W., Walsh, T. F., Tsitrou, E. y Cannavina, G. A. (2008). Blended learning course taught to different groups of learners in a dental school: Follow-up evaluation. J Dent Educ., 72(9), 57-1048. 10.1002/j.0022-0337.2008.72.9.tb04579.x

Paredes, D. (2019). Dimensiones pedagógicas que configuran las prácticas de aprendizaje-servicio. Páginas de Educación, 12(2), 23-42. https://dx.doi.org/10.22235/pe.v12i2.1834

Park, S., Kim, K. y Lee, B. (2011). Developing english learning contents for mobile smart devices. Future Information Technology, 185, 264-271. https://link.springer.com/chapter/10.1007%2F978-3-642-22309-9_32

Prieto, J. (2013). Una aproximación metodológica al uso de redes sociales en ambientes virtuales de aprendizaje, para el fortalecimiento de las competencias transversales de la Universidad EAN. Revista Virtu@lmente, 1(1), 25-31. https://journal.universidadean.edu.co/index.php/vir/article/view/1397

Reyes-Torres, G., Saavedra, J. y Aguayo-Vergara, M. (2020). Aprendizaje basado en equipos en un curso de Ingeniería en Educación Superior. Revista Educación, 44(1), pp. 257-276. https://dx.doi.org/10.15517/revedu.v44i1.38316

Rué, J. (2007). Enseñar en la universidad. El EEES como reto para la educación superior. Narcea. Schneider, E., Froze, I., Rolon, V., y Mara de Almeida, C. (2013). Sala de Aula Invertida. En EAD: Uma proposta de Blended Learning. Revista Intersaberes, 8(16), 68-81. https://www.uninter.com/intersaberes/index.php/revista/article/view/499

Siemens, G. (2006). Conectivism: learning and knowledge today. http://www.mmiweb.org.uk/egyptianteachers/site/downloads/Siemens_2006.pdf

Siemens, G. (2008). A learning theory for the digital age. https://www.academia.edu/2857237/Connectivism_a_learning_theory_for_the_digital_age

Single, P. B. y Muller, C. B. (2001). When e-mail and mentoring unite: The implementation of a nationwide electronic mentoring program, in: L. Stromei (ed.) Creating Mentoring and Coaching Programs (pp.107-121). American Society for Training and Development in Action Series.

Unesco. (Octubre de 2002). La educación superior en el siglo XXI: visión y acción. Presentada en la Conferencia Mundial sobre la Educación Superior en el Siglo XXI, en París. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000116345_spa

Vásquez, C., Ricaurte, A. y Arango, S., (2009). Interacciones comunicativas en un entorno virtual de aprendizaje. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 28.