Technological tools for the communication of emotions generated by indigenous crafts
Main Article Content
Abstract
The main problem faced by indigenous craftswomen is the intermediation of their products and the lack of fair remuneration for their creations. In the Central Coastal Region of Oaxaca, the COVID-19 pandemic exacerbated the economic situation of artisans, since it affected the influx of tourism and sales that traditionally take place face-to-face, giving artisans the opportunity to communicate their emotions and the meaning of their symbols and colors in their work to the final customer. Based on qualitative research through the methodology of ethnography and the semantic differential technique, the context and production systems of indigenous craftswomen are studied to identify the emotions, sensations and symbolic elements that are present in the design and creation of their crafts. Strategies are proposed that allow indigenous craftswomen to venture into e-commerce, contributing to their empowerment in decisión making for the commercialization of their crafts. One of the contributions of this research is the technological tool called Sidisart, with which a database is integrated with the domain of images and key attributes that identify emotions, sensations and symbolic elements of handicrafts. As part of the strategies, it is proposed to consider the database in the emotional design for the innovation of the graphic interface of the electronic commerce of handicraft products and to encourage the emotional interaction that leads to the satisfaction of the final customer.
Downloads
Article Details
Total or partial reproduction of the contents of the journal are authorized for educational, investigative or academic purposes as long as the source is cited. In order to make reproductions for other purposes, it is necessary to have the express authorization of the imprint or Sello Editorial of the Universidad de MedellÃn.
References
Arellanes, A., et al. (2018). Historia y GeografÃa de Oaxaca. Carteles Editores.
Avila, F. S. y RodrÃguez, R.K. (2018). Determinants of livelihood diversification: The case wildlife tourism in four coastal communities in Oaxaca, Mexico. Tourism Management, 69, 223-231. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2018.06.021
Chóliz, M. (2005). PsicologÃa de la emoción: el proceso emocional. https://www.uv.es/choliz/Proceso%20emocional.pdf
Cohen, J. H. (2001). Textile, tourism and community development. Annals of Tourism Research, 28(2), 378-398. https://doi.org/10.1016/S0160-7383(00)00060-8
Comisión Nacional para el Desarrollo de los Pueblos IndÃgenas (CDI). (2008). Región Sur. Tomo 1. Oaxaca : Condiciones Socioeconómicas y Demográficas de la Población IndÃgena. https://bit.ly/3Bj5M8J
Conde, I. y Morales, I. (2021). Bordar cuenta: relatos de mujeres sobre el bordado a mano en Pluma Hidalgo, Oaxaca. En E. Luna (coord.), Formas tradicionales de la comunicación en Oaxaca (pp. 23-46). Universidad del Mar.
Dazarola, J. (2017). Diseño, emociones y afectividad en Latinoamérica. EconomÃa Creativa, (8), 216-228. https://doi.org/10.46840/ec.2017.08.08
Del Carpio, P. (2012). Entre el textil y el ámbar: las funciones psicosociales del trabajo artesanal en artesanos tsotsiles de la ilusión, Chiapas, México. Athenea Digital. Revista de Pensamiento e Investigación Social, 12(2), 185-198. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=53723279010
Del Carpio, P. y Freitag, V. (2013). Motivos para seguir haciendo artesanÃas en México: convergencias y diferencias del contexto artesanal de Chiapas y Jalisco. Ra Ximhai. Revista de sociedad, cultura y desarrollo sustentable, 9(1), 79-98. https://www.redalyc.org/pdf/461/46127074008.pdf
Fábregas, A. (2010). El mundo de las artesanÃas: ¿Dilución o transformación? [ponencia]. XXXII Coloquio de antropologÃa e Historia Regionales. Michoacán, México.
Fondo Nacional para el Fomento de las ArtesanÃas (Fonart). (2015). Manual de Diferenciación entre ArtesanÃa y Manualidad. http://bit.ly/3RIgtas
GarcÃa, H. (2015). La artesanÃa Oaxaqueña como producto creativo: una evaluación de creatividad en productos de alfarerÃa hechos en Oaxaca. Tesis de maestrÃa. Universidad Tecnológica de la Mixteca, Oaxaca. https://bit.ly/3D8eIiR
GarcÃa-Pérez, L. G. (2015). Intención creativa del diseño, hacia una arquitectura emocional. Revista Legado de Arquitectura y Diseño. 9-20. https://bit.ly/3qecvL5
Gutiérrez, Z.V. (2021). The coloniality of neoliberal biopolitics: Mainstreaming gender in community forestry in Oaxaca, Mexico. Geoforum, 126, 139-149. https://doi.org/10.1016/j.geoforum.2021.07.023
Hernández, G. J., Yescas, L. M. y DomÃnguez, H. M. (2007). Factores de éxito en los negocios de artesanÃa en México. Estudios Gerenciales, 23(104), 77-99. https://doi.org/10.1016/S0123-5923(07)70018-9
Herrera, C. y Duhaime, B. (2014). La pobreza de las mujeres indÃgenas en México. Una intersección de Debate Feminista, 49, 263-285. https://doi.org/10.1016/S0188-9478(16)30016-0
Hillmann, K. H. (2001). Diccionario enciclopédico de SociologÃa. Herder Editorial.
Instituto Nacional de EstadÃstica GeografÃa e Informática (INEGI). (2020). Censo de Población y Vivienda 2020. https://bit.ly/3ATMlSz
McQuail, D. (1983). Introducción a la teorÃa de la comunicación de masas. Editorial Paidós.
Moctezuma, N. D., Narro, R. J. y Orozco, H. L. (2014). La mujer en México: inequidad, pobreza y violencia. Revista Mexicana de Ciencias PolÃticas y Sociales, 59(22), https://doi.org/10.1016/S0185-1918(14)70803-7
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (Unesco). (1997). La artesanÃa y el mercado internacional comercio y codificación aduanera. https://bit.ly/3cVoNF6
Ortony, A. Clore, G. L. y Collins, A. (1988). The Cognitive Structure of Emotions. Cambridge University Press.
Osgood, C., Suci, G. y Tannenbaum, P. (1976). El diferencial semántico como instrumento de medida. En C. Wainerman (ed.), Escalas de medición en ciencias sociales (pp.80-127). Editorial Nueva Visión.
Plesner, U. y Phillips, L. (2014). Researching Virtual Worlds. Methodologies for Studying Emergent Practices. Routledge.
Presidencia de la República de los Estados Unidos de México. (1988, 26 de enero). Ley Federal para el Fomento de la Microindustria y la Actividad Artesanal. Diario Oficial 09-04-2.2012. https://levime.com.mx/documento/ver/621/LEY-FEDERAL-PARA-EL-FOMENTO-DE-LA-MICROINDUSTRIA-YLA-
ACTIVIDAD-ARTESANAL
Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo (PNUD). (2006). Informe sobre Desarrollo Humano México 2006-2007. Migración y desarrollo humano. https://hdr.undp.org/system/files/documents/idh-mexico-2006-2007pdf.pdf
Rizo, M. (2022). Comunicación, cuerpo y emociones. La incorporación de la dimensión emocional en la investigación de la comunicación. Comunicación y sociedad, 19. 1-22. https://doi.org/10.32870/cys.v2022.8258
RubÃn de la Borbolla, S. (2016). Situación actual y retos de la artesanÃa mexicana. Revista ArtesanÃas de América, (75), 38-41.
Rubio, C. I. (2017). Un destino incierto, expansión del turismo, daños y riesgos ambientales en la costa de Oaxaca. Acta Sociológica, (73), 83-122. https://doi.org/10.1016/j.acso.2017.08.003
Sales, H. F. J. (2013). Las artesanÃas en México. Situación actual y retos. Centro de Estudios Sociales y de Opinión Pública, (10).
Sebastián, C. (2009). Gestión de la comunicación emocional en los profesionales y en los medios. En S. Caballero (coord.), IX Congreso Iberoamericano de Comunicación: Ibercom 06: Iberoamérica: comunicación, cultura y desarrollo en la era digital (pp. 1-10). Universidad de Sevilla.
Scherer, K. R. (2000). Psychological models of emotion. The Neuropsychology of Emotion. Oxford University Press.
Singer, S.M. (2014). ¿Exclusión o inclusión indÃgena? Estudios PolÃticos, 9(31), 87-106. https://doi.org/10.1016/S0185-1616(14)70572-4
Suárez, M., Aguilar, J. J., & Neira, C. (2016). Los métodos más caracterÃsticos del diseño centrado en el usuario -DCU-, adaptados para el desarrollo de productos materiales. Iconofacto, 12(9), 215-236. http://dx.doi.org/10.18566/iconofact.v12.n19.a09