Cinema, Diversity and Childhood: Project Cineduka in Chilean Elementary Schools

Main Article Content

Jose Mela-Contreras
Josep Torelló
Daniela Cobos

Abstract

The project “Cineduka: diversity and childhood†was implemented in five public schools in the O’Higgins regions in Chile as an initiative of qualitative character that had as its purpose contributing to the dialogue and reflection between teachers and students in the 7th grade of elementary school regarding topics such as respect and value of the ethnic and cultural diversity. For that reason. An educational and intercultural intervention program was executed with the teaching staff of these institutions with the objective of envisioning and establishing a dialogue on cinema and interculturality in the classroom.


The execution of Cineduka incorporated several activities of analysis of movies, beside pedagogic and creative activities for representing the students’ learnings through the creation of student’s cinema shorts. Thus, the project aimed towards sensitizing and promoting learning of intercultural nature such as empathy towards difference, respect and no-discrimination among peers, as well as the questioning of the reproductions of negative stereotypes linked to migration.


Among the results of the project, the following is highlighted: fourteen cinema shorts made by the students, which are productions that display the interests, reflections, and problems of the students regarding diversity. For this, this article contains a document and narrative analysis of the film language and the meanings that are evoked by film creations, linked to a deep reflection on the importance of promoting a non-discriminatory and dialogued teaching.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Mela-Contreras, J., Torelló, J., & Cobos, D. (2022). Cinema, Diversity and Childhood: Project Cineduka in Chilean Elementary Schools. Anagramas Rumbos Y Sentidos De La Comunicación, 21(41), 1–21. https://doi.org/10.22395/angr.v21n41a6
Section
Articles
Author Biographies

Jose Mela-Contreras, Universidad de O’Higgins

Doctor en Artes y Educación

Josep Torelló, Universitat Politècnica de Catalunya

Doctor en Comunicación Audiovisual

Daniela Cobos, Universidad de Chile

Doctora en Didáctica del Arte

References

Aaltonen, J. (2017). Script as a Hypothesis: Scriptwriting for Documentary Film. Journal of Screenwriting, 8(1), 55-65. https://doi.org/10.1386/josc.8.1.55_1

Barthes, R. (1998). La cámara lúcida: notas sobre fotografía. Editorial Paidós.

Bazin, A. (2012). ¿Qué es el cine? Rialp.

Bergala, A. (2007). La hipótesis del cine. Pequeño tratado sobre la transmisión del cine en la escuela y fuera de ella. Laertes.

Besalú-Casademont R., Schena, J. y Sánchez-Sánchez, C. (2017). Competencias más relevantes en los estudios de Comunicación Audiovisual. Las percepciones de profesionales, docentes y estudiantes. Revista Latina de Comunicación Social, (72), 1536-1553. http://dx.doi.org/10.4185/ RLCS-2017-1233

Blanchard, M. y Muzás, E. (2007). Acoso escolar. Desarrollo, prevención y herramientas de trabajo. Ediciones Narcea.

Bordwell, D. y Thompson, K. (1995). El arte cinematográfico. Editorial Paidós.

Cineduka. (s.f.a). Recursos audiovisuales. https://sites.google.com/uoh.cl/cineduka/recursos- audiovisuales

Cineduka. (s.f.b). Resultados: películas creadas por estudiantes. https://sites.google.com/uoh.cl/cineduka/ resultados

Clarembeaux, M. (2010). Film education: Memory and heritage. Comunicar, 35, 25-32. https://doi.org/10.3916/C35-2010-02-02

Colmenares, A. y Piñeiro, M. (2008). La investigación acción. Una herramienta metodológica heurística para la comprensión y transformación de realidades y prácticas socio-educativas. Laurus, 14(27), 96-114. Recuperado de: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=76111892006

Comparato, D. (2005). De la creación al guión: Arte y técnica de escribir para cine y televisión. La Crujía.

Deleuze, G. (1986). Le cerveau, c’est l’écran. Entretien avec Gilles Deleuze. Cahiers du Cinéma,

, 24-32.

Elduque, A. (2016). The Necessary Amateur. Cinema, Education and Politics. Interview with Cezar Migliorin. Cinema Comparat/ive Cinema, (9), 36-42. https://bit.ly/3ipZcRp

Gause, C. (2011). Diversity, Equity, and Inclusive Education. University of North Carolina at Greensboro.

Gispert, E. (2009). Cine, ficción y educación. Laertes.

Gómez, N. (2018). Nueva mirada de la pedagogía del cine en educación infantil. International Journal of Humanities and Social Science, 8(5), 13-24. https://doi.org/10.30845/ijhss.v8n5a3

González, D. (2012). Re-encuadrar dentro del encuadre: Miradas a un encuentro cine-educación.

Revista Colombiana de Educación, (63), 131-152. https://doi.org/10.17227/01203916.1690

Guerrero-Pico M. y Lugo N. (2018). Competencias narrativas y estéticas. En C.A. Scolari, (ed.), Teens, media and collaborative cultures: exploiting teens’ transmedia skills in the classroom. Universitat Pompeu Fabra. https://bit.ly/34qr96G

Instituto Nacional de Estadísticas (INE) (2018). Síntesis de resultados CENSO 2017. Recuperado de: http://www.censo2017.cl/descargas/home/sintesis-de-resultados-censo2017.pdf

Instituto Nacional de Estadísticas (INE) (2021). Migración interna en la región de O’Higgins. CENSO de población y vivienda 2017. Recuperado de: https://regiones.ine.cl/documentos/default-source/region-vi/banco-datos-r6/2.--banco-de-datos/migración-interna/migración- interna---región-de-ohiggins.pdf?Status=Temp&sfvrsn=7a312460_2

Kaufman, B. (2010). Childhood and Cinema. Projections, 4(1), 112-119. https://doi.org/10.3167/ proj.2010.040109

López Ligero, M. (2015). El falso documental. Evolución, estructura y argumentos del fake. Editorial UOC.

McIntyre, A. (2008). Participatory action research. Los Ãngeles, EE. UU.: Sage.

Marimón, J. (2014). El montaje cinematográfico: del guion a la pantalla. Edicions de la Universitat de Barcelona.

Martínez-Cano, F. J., Ivars-Nicolás, B. y Roselló-Tormo, E. (2020). Cine memoria. Intersecciones entre documental y ficción en la práctica cinematográfica latinoamericana contemporánea: estudio de caso de Roma. Fotocinema. Revista Científica de Cine y Fotografía, 20, 111-136.

Martínez-Salanova-Sánchez, E. (2003). Cinema Resources to Teach and Learn. Comunicar, 20, 45-52. https://doi.org/10.3916/C20-2003-07

Masson, E. (2012). Watch and learn: Rethorical devices in classroom films after 1940. Amsterdam University Press. https://doi.org/10.26530/oapen_439100

Mela-Contreras, J. (2020). Educación en competencias interculturales para la diversidad cultural, étnica y sexual. La experiencia del proyecto “Cineduka†en escuelas básicas chilenas. Modulema: Revista Científica sobre Diversidad Cultural, 4, 24-41. https://doi.org/10.30827/modulema. v4i0.15156

Migliorin, C. y Barroso, E. (2016). Pedagogies do cinema: Montagem. Significação: Revista de Cultura Audiovisual, (43)46, 15-28. https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2016.115323

Ministerio de Educación de la República de Chile. (2017). Orientaciones técnicas para la inclusión educativa de estudiantes extranjeros. https://bit.ly/3nkOMWE

Montero, M. (2006). Hacer para transformar: el método en la psicología comunitaria. Buenos Aires: Paidós.

Monterrubio, L. (2018). On the beginnings of contemporary cinema: Close-up by Abbas Kiarostami and Dream of Light by Víctor Erice –The fraternity between documentary and fiction as a synthesis of early cinema and cinematic modernity. L’Atalante. Revista De Estudios Cinematográficos, (25), 165-180. https://bit.ly/2HUXH13

Nolasco-Hernández, A. (2012). La empatía y su relación con el acoso escolar. REXE: Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 11(22), 35-54. https://bit.ly/3jyaPad

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (Unesco). (2017). Competencias interculturales: marco conceptual y operativo. Universidad Nacional de Colombia. https://bit.ly/2SmRUmA

Peters, J. (1961). La educación cinematográfica. Unesco. https://bit.ly/36w7kxd

Peñuela, D. y Pulido, O. (2012). Cine, pensamiento y estética: reflexiones filosóficas y educativas.

Revista Colombiana de Educación, (63), 89-109. https://doi.org/10.17227/01203916.1688

Potter, W.J. (2010). The State of Media Literacy. Journal of Broadcasting & Electronic Media, 54(4), 675- 696. https://doi.org/10.1080/08838151.2011.521462

Sagástegui, D. (2004). Una apuesta por la cultura: el aprendizaje situado. Revista Electrónica Sinéctica,

(24), 30-39. https://bit.ly/2EUzpmt

Sánchez-Navarro, J. (2006). Narrativa audiovisual. Editorial UOC.

Santaella, J. y Santaella, J.I. (2007). Manual de acoso escolar o bullying para docentes y educadores. Gestión Orientación y Formación.

Scolari, C.A. (ed.). (2018). Teens, media and collaborative cultures: exploiting teens’ transmedia skills in the classroom. Universitat Pompeu Fabra. https://bit.ly/34qr96G

Sharma, S. (2006). Teaching diversity — Im/possible pedagogy. Policy Futures in Education, 4(2), 203-216. https://doi.org/10.2304/pfie.2006.4.2.203

Vila, E. (2012). Un juego de espejos: pensar la diferencia desde la pedagogía intercultural. Educación XX1, 15(2), 119-135. https://doi.org/10.5944/educxx1.15.2.129

Williamson, G. y Montecinos, C. (2011). Educación Multicultural. Práctica de la equidad y diversidad para un mundo que demanda esperanza. Universidad de la Frontera.