Communication Processes for Peace

Main Article Content

Alejandra Toro Calonje

Abstract

The reflection presented here emanates from two investigations carried out with women victims of political violence in Colombia, both located in the field of Social Communication. Methodologically, hypothesis of imperfect peace theory and peace research were tested based on artistic transcoding exercises through processes conceived from a Social Communication perception and performed by victims of the conflict. Its purpose was to produce a personal artistic work from pre-existing ones. Taking as a starting point the stories of their experiences, participants confronted artistic pieces and transformed thesa work that inspired them, to create another one of their own. This experience, according to these theories, fosters the mourning and resilience of victims through personal empowerment, fundamental to peace. The social background of these experiences has been the post-conflict following the peace agreements between the farc and the government. The first process was advanced with Afro-descendant women displaced from the Pacific to Cali; the second with students socially disadvantaged by violence in their home regions. These exercises resulted in a change in women’s perception of their violent personal experience and, as a consequence, in their ability to make peace.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Toro Calonje, A. . (2020). Communication Processes for Peace. Anagramas Rumbos Y Sentidos De La Comunicación, 18(36), 115–137. https://doi.org/10.22395/angr.v18n36a7
Section
Articles
Author Biography

Alejandra Toro Calonje, Universidad de Granada

Doctora en Historia y Artes con especialización en Gestión de la Paz y los Conflictos de la Universidad de Granada, España, diploma de la Escuela de Altos Estudios en Ciencias Sociales en Sociología de la Defensa y Estudios Estratégicos, Cali, Colombia.

References

Barthes, R. (1990). La aventura semiológica. Paidós.

Borgdorff, H. (2010). El debate sobre la investigación en las artes. Cairon: Revista de ciencias de la danza, 13, 25-46. https://bit.ly/2FV8vuH

Borgdorff, H. (s. f.). The Conflict of the Faculties: on Theory, Practice and Research in Professional Arts Academies. https://bit.ly/2ZKK8UQ

Calero, S., Rivera Gómez, C. C. y Restrepo Hoyos, P. (eds.) (2015). Cuerpo y comunicación. Universidad Autónoma de Occidente.

Cyrulnik, B., Manciaux, M., Sánchez, E., Colmenares, M. E., Olaya, M. M., Balegno, L. y Cano, F. (2006). La Resiliencia: Desvictimizar la víctima (2.ª ed.). Rafue.

Derrida, J. (2012). Pardonner: L’impardonnable et l’imprescriptible. EÌditions GalileÌe.

Foucault, M. (1966). “Le corps utopiqueâ€. Conferencia radiofónica transmitida el 7 de diciembre de 1966 por France-Culture. https://www.youtube.com/watch?v=L8iyy0m3P38 (parte1); https://www.youtube.com/watch?v=OeOmXEagOSM (parte 2).

Foucault, M. (1975/1976). Vigilar y castigar. Siglo xxi Editores.

Foucault, M. (1977). Historia de la sexualidad: Vol. 1: La voluntad de saber. Siglo xxi Editores.

Foucault, M. (1984). Historia de la sexualidad: Vol. 2: El uso de los placeres. Siglo xxi Editores.

Franco, P. y López, A. M. (2011). Una mirada a las raíces de la comunicación para el desarrollo. (entrevista con Luis Ramiro Beltrán Salmón). Revista Signo y Pensamiento, 30(58), 170-177. https://doi.org/10.11144/Javeriana.syp30-58.mrcp

Galaz, C. y Guarderas, P. (2017). La intervención psicosocial y la construcción de las “mujeres víctimasâ€: una aproximación desde las experiencias de Quito (Ecuador) y Santiago (Chile). Revista de Estudios Sociales, 59, 68-82. https://journals.openedition.org/revestudsoc/531

Galtung, J. (1985). Sobre la paz. Fontamara.

Guglielmucci, A. (2017). El concepto de víctima en el campo de los derechos humanos: una reflexión crítica a partir de su aplicación en Argentina y Colombia. Revista de Estudios Sociales, 59, 83-97. https://doi.org/10.7440/res59.2017.07

Harto de Vera, F. (2016, 16 de marzo). Investigación para la paz y la transformación pacífica de conflictos [conferencia]. Universidad del Valle, Cali, Colombia.

Haye, A., Herraz, P., Cáceres, E., Morales, R., Torres-Sahli, M. y Villarroel, N. (2018). Tiempo y memoria: sobre la mediación narrativa de la subjetividad histórica. Revista de Estudios Sociales, 65, 22-35. https://doi.org/10.7440/res65.2018.03

Hilb, C., Salazar, P. J. y Martin, L. G, (eds.). (2014). Lesa humanidad: Argentina y Suráfrica: Reflexiones después del mal. Katz Editores.

Jakobson, R. (1984). En torno a los aspectos lingüísticos de la traducción. En Ensayos de lingüística general (pp. 67-77). Ariel.

Jiménez, J. M. y Muñoz, F. (eds.). (2012). La paz, partera de la historia. Universidad de Granada.

Le Breton, D. (2010). Cuerpo sensible. Ediciones Metales Pesados.

Lemaitre, J. y Restrepo, E. (2019). Law and Violence in the Colombian Post-Conflict: State-Making in the Wake of the Peace Agreement. Revista de Estudios Sociales, 67, 2-16. https://doi.org/10.7440/res67.2019.01

Martín-Barbero, J. (2011). Los oficios del comunicador. Signo y Pensamiento, 30(59), 18-40. https://doi.org/10.11144/Javeriana.syp31-59.ofco

Martínez Guzmán, V. (2000). Saber hacer las paces: epistemología de los estudios para la Paz. Revista Convergencia, 7(23), 49-96. https://convergencia.uaemex.mx/article/view/1814

Merleau-Ponty, M. (2013). Phenomenology of perception. (D. A. Landes, trad.). Routledge.

Muñoz, F. A. (ed.). (2001). La paz imperfecta. Universidad de Granada.

Muñoz, F. A. (2014, junio 10). El campo transdisciplinar para la paz [conferencia]. Universidad del Valle, Cali, Colombia.

Muñoz, F. A. y Molina Rueda, B. (2010). Una paz compleja, conflictiva e imperfecta. Universidad de Granada.

Muñoz, F. A., Herrera, J., Molina, B. y Sánchez, S. (2005). Investigación para la paz y los Derechos Humanos en Andalucía. Universidad de Granada.

Pedraza, Z. (2011). La “educación de las mujeresâ€: el avance de las formas modernas de feminidad en Colombia. Revista de Estudios Sociales, 41, 72-83. https://doi.org/10.7440/res41.2011.06

Pedraza, Z. (2012). La disposición del gobierno de la vida: acercamiento a la práctica biopolítica en Colombia. Revista de Estudios Sociales, 43, 94-107. https://doi.org/10.7440/res43.2012.08

Pérez G., (2009). Ética y comunicación en la perspectiva de los derechos humanos. Signo y Pensamiento, 28(55), 50-65. https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/signoypensamiento/article/view/3742

Quintana, L. (2012). Singularización política (Arendt) o subjetivación ética (Foucault): dos formas de interrupción frente a la administración de la vida. Revista de Estudios Sociales, 43, 50-62. https://doi.org/10.7440/res43.2012.05

Sófocles (2009). Antígona. Editorial Debolsillo.

Tamayo Gómez, C. y Navarro Bohórquez, D. (2017). Después de la guerra: otra Medellín: ciudadanías comunicativas, apropiación urbana y resignificación de espacios públicos en clave de memoria y posconflicto. Signo y Pensamiento, 36(70), 54-73. https://doi.org/10.11144/Javeriana.syp36-70.dgmc

Toro Calonje, A. (dir. y guionista). (2017). Girasoles. Obra de danza contempóranea interpretada por mujeres del Pacífico colombiano, víctimas de la violencia. https://www.youtube.com/watch?v=Rr9YzZo78HA

Zuleta, E. (2000). Elogio de la dificultad. https://bit.ly/1FpYkRo