ICTs use since an interdisciplinary approach for support the training on ophidism a public health problem
DOI:
https://doi.org/10.22395/rium.v20n39a1Keywords:
ophidic accident, MOOC, snakes, training, ICTs, underestimated, canvas modelAbstract
The present research and development work focuses on ophidism or ophidic accident
that is a forgotten public health problem, which is normally focused on antiophidic serum
application. Complications are sometimes caused by the patients; delay to go to a
medical centre and the health professionals lacking knowledge of the ophidism
treatment. In this work, we design under canvas model a Massive Open Online Course
(MOOC) on introduction to ophidic accident giving a new accessible, massive and
dynamic training strategy. It is nourished by the students’ contribution; unlike traditional
training programmes. For this reason, it is intended to promote other forms of training on
prevention and knowledge of the ophidic accident, which are priority activities in the
Colombian territory. To end, we highlight that there exist a considerable number of
underestimated cases due to the inadequate registration of the notification forms.
Downloads
References
[1] Ministerio de Educación Nacional de Colombia, Revisión de polÃticas nacionales de educación: La educación en Colombia. Bogotá- Colombia: Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos (OCDE), ParÃs. Versión, 2016.
[2] Organización Mundial de la Salud, “Mordeduras de serpientes venenosas,†2015. [Online]. Available: http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs337/es/. [Accessed: 20-Feb-2018].
[3] L. J. León-Nuñez, “INFORME DEL EVENTO ACCIDENTE OFÃDICO HASTA EL PERIODO EPIDEMIOLÓGICO XI Colombia, 2017,†Bogotá, Colombia, 2017.
[4] J. P. Gómez-Cardona, C. Gómez-Cabal, and M. L. Gómez-Cabal, “Anti-Ophidic Sera in Colombia: Analysis of Production, Supply, and Recommendations for the Improvement of the Production Network,†Biosalud, vol. 16, no. 2, pp. 96–116, 2017. DOI: 10.17151/biosa.2017.16.2.9
[5] MINSALUD and SUPERSALUD, PLAN INSTITUCIONAL DE FORMACIÓN Y CAPACITACIÓN PIC 2016. Colombia, 2016, pp. 1–39.
[6] El Congreso de la Republica de Colombia, LEY NÚMERO 1122 DE 2007.Colombia, 2007, pp. 1–18.
[7] L. J. León-Nuñez, “INFORME DEL EVENTO ACCIDENTE OFIDICO, COLOMBIA, 2016.,†Bogota, Colombia, 2016.
[8] R. Otero et al., “Accidente ofÃdico en Antioquia y Chocó,†Acta Médica Colombiana., vol. 14, pp. 229–249, 1992.
[9] R. Otero et al., “Complications of Bothrops , Porthidium , and Bothriechis snakebites in Colombia . A clinical and epidemiological study of 39 cases attended in a university hospital,†Toxicon, vol. 40, 2002. DOI: 10.1016/s0041-0101(02)00104-6
[10] D. Walteros, A. Paredes, and L. J. León-Núñez, “Protocolo de Vigilancia en Salud Pública: ACCIDENTE OFÃDICO,†Bogota, Colombia, 2014.
[11]L. C. Cuellar-Gordo, B. Amador-Orozco, G. Olivares-Goenaga, Y. M. Borré-Ortiz, and J. Pinedo-Otálvaro, “Comportamiento epidemiológico del accidente ofÃdico en el Departamento del Magdalena, Colombia (2009-2013),†Rev Cienc Salud, vol. 14, no. 2, pp. 161–177, 2016. DOI: http://dx.doi.org/10.12804/revsalud14.02.2016.02
[12]L. F. R. Villegas and C. A. L. Alzate, “INFORME COMPORTAMIENTO DE ACCIDENTE OFIDICO EN EL DEPARTAMENTO DE CALDAS HASTA SEMANA 24 PERIODO EPIDEMIOLOGICO VI 2016,†Salud de Caldas, pp. 1–23, 2016.
[13] D. Walteros, A. Paredes, and L. J. L. Núñez, “Protocolo de Vigilancia en Salud Pública: Accidente OfÃdico,†Bogotá, Colombia, 2017.
[14]R. Otero, V. Núñez, J. Barona, A. DÃaz, and M. Saldarriaga, “CaracterÃsticas bioquÃmicas y capacidad neutralizante de cuatro antivenenos polivalentes frente a los efectos farmacológicos y enzimáticos del veneno de Bothrops asper y Porthidium nasutum de Antioquia y Chocó,†Iatreia, vol. 15, no. 1, pp. 5–15, 2002.
[15]S. Ayerbe González and J. R. RodrÃguez Buitrago, “Accidentes por Animales Venenosos y Plantas Tóxicas,†in GuÃas para el manejo de Urgencias Toxicológicas, M. de la P. Social, Ed. Bogota, Colombia: Imprenta Nacional de Colombia, 2008, pp.1–348.
[16] R. Otero-Patiño, “Epidemiological, clinical and therapeutic aspects of Bothrops asper bites,†Toxicon, vol. 54, pp. 998–1011, 2009. doi:10.1016/j.toxicon.2009.07.001
[17]S. Ayerbe González and J. P. Latorre Ledezma, Manual para la prevención y mejoramiento en la atencion del paciente con accidente ofÃdico, SecretarÃa. Popayán, 2010.
[18] J. P. Gómez, “Accidente por animales ponzoñosos y venenosos: su impacto en la salud ocupacional en Colombia,†Rev. Fac. Nac. Salud Pública, vol. 29, pp. 419–431, 2011.
[19] A. M. Restrepo-Hamid and L. M. Peña-Acevedo, “Accidente ofÃdico. Actualizacion y manejo,†New Association Academic, Journal Public Global of Medicine, Colombia, pp. 1–19, 2011.
[20] R. Otero-patiño et al., “Comparative study of the efficacy and safety of two polyvalent, caprylic acid fractionated [IgG and F(ab´)2] antivenoms, in Bothrops asper bites in Colombia,†Toxicon, vol. 59, pp. 344–355, 2012.doi: 10.1016/j.toxicon.2011.11.017.
[21]K. Sarmiento-Acuña, “Aspectos biomédicos del accidente ofÃdico,†Univ. Méd. Bogotá, vol. 53, pp. 68–85, 2012.
[22]B. Barraviera and R. S. Ferreira Junior, “Acidentes OfÃdicos,†em Acidentes por animais peçonhentos, Centro de., Botucatu, Brasil: Gráfica e Editora Lar Anália Franco, 2007, pp. 9–52.
[23]Instituto Nacional de Salud, “Curso virtual prevención y manejo de accidentes causados por animales venenosos,†2013. [Online]. Available: http://aulavirtual.ins.gov.co/.
[24]S. Ayerbe-González, “Programa de prevención y mejoramiento de la atención del paciente con accidente ofÃdico en 27 Municipios del Cauca.†Secretaria Departamental de Salud del Cauca, Popayán, 2008.
[25]Centro de Investigaciones Biomedicas de la Universidad del Cauca y Grupo de Investigaciones Herpetológicas y Toxinológicas, “Curso de CrÃa y Manejo de animales Experimentales y de Interes Toxinológico,†2016.
[26]C. Straumsheim, “Tempered Expectations,†2014. [Online]. Available: http://www.insidehighered.com/news/2014/01/15/after-two-years-mooc-mania-enthusiasm-online-education-dips#ixzz2qft1P4du.
[27] G. Siemens, “Connectivism: A Learning Theory for the Digital Age.,†Int. J. Instr. Technol. Distance Learn., vol. 2, no. 1, 2005.
[28]M. C. H. Castro, “Gestión de estrategias digital learning para el éxito de un MOOC : Experiencia de cinco ediciones consecutivas,†Virtual Educ., pp. 1–17, 2018.
[29]E. Vázquez Cano, E. López Meneses, and J. L. Sarasola Sánchez-Serrano, La expansión del conocimiento en abierto: los MOOC., Octaedro-I. Barcelona, 2013. doi: http://dx.doi. org/10.7238/rusc.v12i1.2296
[30]MOOC-Maker, “Deserción y permanencia en entornos MOOC. Construction of Management Capacities of MOOCs in Higher Education.,†2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The total or partial reproduction of the contents of the journal for educational, research, or academic purposes is authorized as long as the source is cited. For reproduction for other purposes, express authorization from the Sello Editorial Universidad de MedellÃn is required.