The construction of a composite and dynamic satirical ethos in the presidency of Álvaro Uribe Vélez (2002-2010), in Matador’s Cartoons
Copyright (c) 2023 Anagramas Rumbos y Sentidos de la Comunicación
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
- Articles
- Submitted: June 23, 2018
-
Published: June 14, 2019
Abstract
This work seeks to characterize the image of former Colombian President Álvaro Uribe Vélez (2002-2010) as crafted in Matador’s cartoons published in the Colombian newspaper El Tiempo during three relevant periods in his two governments (2004, 2006, and 2010). From a semiotic perspective, mindful of visual and verbal signs that make cartoons, we analyze the satirical framing from which the political cartoon operates based on the topics addressed, the characters that are represented, and personality that can be identified in the presidential character. A correspondence analysis —a multivariate analysis technique— also allowed us to study whether there are variations between the personality traits identified in Uribe Vélez’ character in each of the aforementioned periods. It is concluded that the political cartoons constituted a symbolic struggle for the depiction of the president, given that Matador focused on the negative aspects of his actions, as well as associated some of his decisions judged as positive by the public with negative facts and features, and questioned the ethos built by Álvaro Uribe Vélez in his speech. It was found that the shortcomings in the five dimensions of personality traits identified in the depiction made by Matador (competence, integrity, emotional stability and decision-making, loyalty and responsibility, charisma and empathy) varied in some situations during the two terms, depending on the political agenda. Thus, the features identified in the character are interpreted as a composite and dynamic satirical ethos.
References
Alonso Erausquín, M. (1995). Fotoperiodismo: formas y códigos. Madrid: Síntesis.
Amossy, R. (2000). El ethos oratorio o la puesta en escena del orador. París: Nathan.
Amossy, R. (2010). La présentation de soi. Ethos et identité verbale. París: PUF.
Arrieta, M. (2014). La construcción del ethos en el discurso político: un caso de legitimación y poder. Cuadernos de Literatura del Caribe e Hispanoamérica, (19), 13-35.
Artunduaga, E. (2014) “Matador”: los caricaturistas gozamos de cierta impunidad. Kien y Ke. Recuperado de http://www.kienyke.com/historias/caricaturista-matador/
Barthes, R. (1982). Investigaciones retóricas I. Buenos Aires: Ediciones Buenos Aires.
Benzécri, J. P. (1980). Pratique de l’Analyse des Données. París: Dunod.
Burkart, M. (2017). De satiricón a humor: risa, cultura y política en los años setenta. Buenos Aires: Miño y Dávila.
Camargo, L. (2010). Uribe teve. Cien Días, (70), 31-34. Recuperado de https://issuu.com/cinepppp/docs/ciendiasno70_082010
Caracol Radio. (2006). Presidente Uribe explicó su ausencia en el debate del Canal Caracol. Recuperado de http://caracol.com.co/radio/2006/05/22/nacional/1148308080_289355.html
Carmona, D. A., (2009). Política y caudillos colombianos en la caricatura editorial, 1920-1950. Medellín: La Carreta Histórica.
Charaudeau, P. (2005). Le discours politique, les masques du pouvoir. París: Vuibert.
Cibois, P. (2007). Les méthodes d’analyse d’enquêtes. París: PUF.
Cromos. (2006). El caricaturista de moda. Recuperado de http://www.colarte.com/colarte/ConsPintores.asp?idartista=16328ypest=criticaypagact=1ydirpa=%24%241col%24%24recuentos%24%241col%24%24Caricaturistas%24%241col%24%24Matador%24%241col%24%24critica.html
Constantin, H. (2005). “Je m’engage sur l’avenir”: de l’éthos dans les portraits des candidats à l’élection présidentielle de 2002. En J.-C. Seguin (Ed.), Image et pouvoir (pp. 90-99). Lyon: Grimh-LCE-Grimia.
De Sousa, M. y Medhurst, M. (1980). Political cartoons and American Culture: Significant Simbols of Campaing. Studies in Visual Communication, 8(1), 84-97.
Eisner, W. (1998). Comics and Sequential Art. Tamarac: Poorhouse Press.
El Espectador. (2017). Uribe, el expresidente con mayor aceptación. Recuperado de https://www.elespectador.com/noticias/politica/uribe-el-expresidente-con-mayor-aceptacion-articulo-694915
El País. (2010). Presidente Álvaro Uribe termina su gestión con 80 % de aprobación. Recuperado de http://www.elpais.com.co/colombia/presidente-alvaro-uribe-termina-su-gestion-con-80-deaprobacion.html
El Refaie, E. (2009). Metaphor in Political Cartoons: Exploring Audience Responses. En C. Forceville y E. Urios-Aparisi (Eds.), Multimodal Metaphor (pp. 173-96). Berlín: Walter de Gruyter.
Entman, R. (1993). Framing: Toward clarification of a fractured paradigm. Journal of Communication, 43(4), 51-58.
Gantús, F. (2007). Porfirio Díaz y los símbolos del poder: la caricatura política en la construcción de imaginarios. Cuicuilco, 14(40), 205-225.
García, M. y Revelo, J. E. (2009). La concentración de poder en Colombia. En: M. García y J. Revelo (Eds.), Mayorías sin democracia: desequilibrio de poderes y Estado de derecho en Colombia, 2002-2009 (pp. 328-371). Bogotá: Colección de Justicia.
Garzia, D. (2011). The personalization of politics in Western democracies: Causes and consequences on leader-follower relationships. The Leadership Quarterly, 22(4), 697-709.
Gasca, L. y Gubern, R. (1994). El discurso del cómic. Madrid: Cátedra.
Glass, D. (1985). Evaluating Presidential Candidates: Who Focuses on Their Personal Attributes? Public Opinion Quarterly, 49, 517-534.
González, F. (2010). Gracias, General Uribe, por salvar la patria. Cien Días, (70), 14-18.
Greenberg, J. (2002). Framing and Temporality in Political Cartoons: A Critical Analysis of Visual Nuevas Discourse. Canadian Review of Sociology, 39(2), 181-198.
Houdebine, A. M. (2003). De la viande, aliment ou chair: analyse sémiologique de différents signes de la culture. Revue des Lettres et de Traduction, 9, 203-222.
Kinder, D. (1986). Presidential Character Revisited. En R. Lav y D. Sears (Eds.), Political Cognition, the 19th Annual Carnegie Symposium on Cognition. Hillsdale: Erlbaum Associates.
Kinder, D., Mark, P., Abelson, R. y Fiske, S. (1980). Presidential Prototypes. Political Behavior, 2(4), 315-337.
Levín, F. (2013). Humor político en tiempos de represión. Clarín, 1973-1983. Buenos Aires: Siglo Veintiuno.
Matador. (07, 06, 2004a). Olímpico. El Tiempo, Bogotá.
Matador. (21, 10, 2004b). Sin título. El tiempo, Bogotá.
Matador. (02, 02, 2004c). Reelección hasta en la sopa. El tiempo, Bogotá.
Matador. (17, 02, 2004d). Sin título. El Tiempo, Bogotá.
Matador. (25, 03, 2006a). El hijo pródigo. El Tiempo, Bogotá.
Matador. (17, 05, 2006b). Sin título. El Tiempo, Bogotá.
Matador. (30, 06, 2010a). Quiere propinar ‘conmoción interior’. El Tiempo, Bogotá.
Matador. (17, 07, 2010b). Relaciones serruchadas. El Tiempo, Bogotá.
Matador. (07, 08, 2010c). continuará. El Tiempo, Bogotá.
McAllister, I. (2007). The personalization of politic. En J. Russell, J. Dalton y Hans-Dieter Klingemann (Eds.), Oxford handbook of political behavior (pp. 972-1005). Oxford: Oxford University Press.
Miller, J. M. y Krosnick, J. A. (2000). News media impact on the ingredients of presidential evaluations: Politically knowledgeable citizens are guided by a trusted source. American Journal of Political Science,44(2), 295–309.
Miller, A., Wattenberg, M. y Malanchuk, O. (1986). Schematic Assessments of Presidential Candidates. The American Political Science Review, 80(2), 521-540.
Mondragón, F. y Paz, A. (2013). Determinación de los rasgos más característicos de la identidad de presidente evidenciados en la caricatura de ‘Matador’ en el periódico El Tiempo, durante el último año de gobierno de Álvaro Uribe y el primer año de gobierno de Juan Manuel Santos. (Tesis de pregrado). Universidad Autónoma de Occidente, Santiago de Cali, Colombia.
Montealegre, J. (2014) Carne de estatua: Allende, caricatura y monumento. Santiago de Chile: Mandrágora.
Pedrazzini, A. (2011) La relación verbal-visual en la portada de la prensa cotidiana: el caso atípico de Página/12. Razón y Palabra, 16(77), 1-31.
Pedrazzini, A. (2013). Emphase sur le négatif et couverture informative maigre: deux stratégies rhétoriques pour compenser le positif dans la presse satirique. Thélème. Revista Complutense de Estudios Franceses, 28, 205-219.
Pedrazzini, A. (2017). Construction d’un ethos post-discursif satirique: le Président Jacques Chirac d’après Le Canard enchaîné. Cédille Revista de Estudios Franceses, 13, 379-401.
Rico, G. (2009). Líderes políticos, opinión pública y comportamiento electoral en España. Madrid: CIS.
Rincón, M. (2015). Caricatura y cultura política durante Uribe Vélez, 2002-2010. (Tesis de maestría). Universidad Nacional de Colombia, Bogotá, Colombia.
Semana. (2014). Matador, el agudo caricaturista. Recuperado de https://www.semana.com/gente/articulo/matador-el-agudo caricaturista/400084-3
Semana. (2018). Matador se va de Twitter por amenazas y en las redes se vuelcan para apoyarlo. Recuperado de https://www.semana.com/nacion/articulo/por-que-se-retira-matador-de-lasredesy-el-apoyo-que-ha-recibido/562264
Sánchez Guevara, G. (2011). La caricatura política: sus funcionamientos retóricos. Razón y palabra, 16(78).
Shelton Caswell, L. (2004). Drawing Swords: War in American Editorial Cartoons. American Journalism, 21(2), 13-45.
Solano, C. (2016). El deslenguado Matador habla en vez de dibujar. El Tiempo. Recuperado de http://www.eltiempo.com/archivo/documento/CMS-16718669
Tillier, B. (1997). La Repubicature. La caricature politique en France 1870-1914. París: CNRS.
Vargas, J. (2013). Entre trazos e ironías: el gobierno de Álvaro Uribe en la caricatura política de Vladdo (Tesis de grado). Universidad del Valle, Santiago de Cali, Colombia.
Van Hecke, M. (2016). Imag(in)ing the eurocrisis: a comparative analysis of political cartoons. National Identities, 19(1), 129-147.
Wattenberg, M. P. (2004). Personal popularity in U.S. presidential elections. Presidential Studies Quarterly, 34, 143-155.
Wattenberg, M. (2006). Elections: Reliability Trumps Competence: Personal Attributes in the 2004 presidential elections. Presidential Studies Quarterly, 36, 705-713.
Zamora, H. F. (abril 3 de 2018). Matador anuncia que se retira de redes sociales tras recibir amenazas. Recuperado de https://www.semana.com/nacion/articulo/por-que-se-retira-matador-delasredes-y-el-apoyo-que-ha-recibido/562264