Fashion Films as a Particular Content of Fashion Marketing: An Analysis of its Nature in the Context of Hybrid Messages

Main Article Content

Leslie Kam
Kelly Robledo-Dioses
Tomás Atarama-Rojas

Abstract

Brands must provide valuable content that can attract attention of their audiences to generate positive results regarding their communication objectives. This becomes much more relevant in the fashion industry, where the construction of symbolic value ---even more so than the product’s exclusivity--- is essential to relate oneself emotionally with a consumer of aspirational nature. Currently, traditional advertising, which is a paradigm of the push model, is no longer efficient to reach the public. Given this, hybrid messages have become particularly relevant, and specially the fashion film as a kind of audiovisual content that is typical of fashion marketing. In order to identify the concepts that draw near to fashion films, this research began with an exhaustive literature review of, on the one hand, product placement as a type of advertising and, on the other hand, of content marketing, advertainment and branded entertainment as types of branded content. Thus, after an analysis of different hybrid messages that could host the fashion film category, features that lead to the conclusion that the subject matter responds not only to advertainment, but also to branded entertainment. Although, given the particularities of the fashion industry, within the latter it is necessary to admit the irreparable presence of products in history, as long as they do not take part in the narrative when they are exposed in a leading way, but rather establish themselves as objects of embellishment of the characters.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Kam, L., Robledo-Dioses, K., & Atarama-Rojas, T. (2019). Fashion Films as a Particular Content of Fashion Marketing: An Analysis of its Nature in the Context of Hybrid Messages. Anagramas Rumbos Y Sentidos De La Comunicación, 17(34), 203–224. https://doi.org/10.22395/angr.v17n34a10
Section
Articles
Author Biographies

Leslie Kam, Universidad de Piura

Licenciada en Comunicación por la Universidad de Piura (Perú), actualmente se desempeña como profesora investigadora de la Facultad de Comunicación de la Universidad de Piura (Perú) donde imparte las asignaturas Fundamentos de la Planificación Estratégica, Marketing Digital, Proyectos de Comunicaciones de Marketing, Comportamiento del Consumidor e Investigación en Comunicación 1 y 2, su investigación se centra en el fashion marketing, branded content y branding. leslie. kam.03@gmail.com. Orcid: https://orcid.org/0000-0001-9777-8481

Kelly Robledo-Dioses, Universidad de Piura

Licenciada en Comunicación por la Universidad de Piura (Perú), profesora investigadora de la Facultad de Comunicación de la Universidad de Piura (Perú) donde imparte las asignaturas Comunicación Escrita 1, Géneros y Estilos Informativos e Investigación en Comunicación 1 y 2, su investigación se centra en el periodismo, la comunicación transmedia y el storytelling corporativo. kelly.Robledo@udep.pe. Orcid: https://orcid.org/0000-0003-1409-3773

Tomás Atarama-Rojas, Universidad de Piura

Máster en Creación de Guiones Audiovisuales por la Universidad Internacional de La Rioja (España) y en Comunicación por la Universidad de los Andes (Chile) y licenciado en Comunicación por la Universidad de Piura (Perú), se desempeña como profesor investigador de la Facultad de Comunicación de la Universidad de Piura (Perú) donde imparte las asignaturas Comunicación Narrativa y Storytelling, y Fundamentos de Guion, su investigación está centrada en el guion cinematográfico y en el uso del storytelling en el mundo comercial y corporativo. tomas.atarama@udep.pe. Orcid: https://orcid.org/0000-0002-4430-3391

References

Aguado, G. (2008). Branded content: más allá del product placement en la televisión digital : advertainment y licensing. Enlaces: Revista del CES Felipe II, 5(8). Recuperado de http://www.cesfelipesegundo.com/revista/articulos2008/Art%c3%adculo%20Guadalupe%20Aguado_corregido.pdf

Buffo, S. (2016). Fashion Films and Net-aesthetics. Journalism and Mass Communication, 6(7), 409-419. doi: 10.17265/2160-6579/2016.07.005

Buffo, S. (2017). Brand Narration and Fashion Films. Journalism and Mass Communication, 7(6), 292-304. doi: 10.17265/2160-6579/2017.06.002

Caballero, J. (2014). Branded content en las marcas de lujo (Trabajo de fin de grado). Universidad de Sevilla, España. Recuperado de https://goo.gl/6Cdvsa

Caerols, R. y De la Horra, Y. (2015). Fórmulas creativas en la publicidad de moda. Prisma Social: Revista de Investigación Social, (14), 336-378.

Caro, A. (1994). La publicidad que vivimos. Madrid: Celeste Eresma.

Castelló-Martínez, A. y Del Pino-Romero, C. (2014). Análisis del branded content en televisión: estudio de casos españoles. Revista de Comunicación de La SEECI, 18(34), 134–149. Recuperado de https://goo.gl/fP8k28

Content Marketing Institute. (s. f.). What Is Content Marketing? Useful content should be at the core of your marketing. Recuperado de https://goo.gl/EKLck2

Cordero, J. (2015a). El coste alternativo en la valoración de los intangibles: caso práctico en comunicación. Revista de Contabilidad y Dirección, 21, 167–182. Recuperado de https://bit.ly/31DoGmY

Cordero, J. (2015b). El emplazamiento de producto en la comunicación pulicitaria audiovisual (Tesis doctoral). Universidad Nacional de Educación a Distancia., España. Recuperado de https://goo.gl/4J4qr8

De Aguilera, J., Baños, M. y Ramírez, F. (2016). Los mensajes híbridos en el marketing postmoderno: una propuesta de taxonomía. Revista ICONO14, 14(1), 26. doi: 10.7195/ri14.v14i1.890

De Aguilera-Moyano, J., Baños-González, M. y Ramírez-Perdiguero, J. (2015). Branded entertainment: los contenidos de entretenimiento como herramienta de comunicación de marketing. Un estudio de su situación actual en España. Revista Latina de Comunicacion Social, 70, 519–538. doi: 10.4185/RLCS-2015-1057

Del Olmo, J. (2005). Marketing de la moda. Madrid: Ediciones Internacionales Universitarias.

Del Pino-Romero, C. y Castelló-Martínez, A. (2015). La comunicación publicitaria se pone de moda: branded content y fashion films. Revista Mediterránea de Comunicación, 6(1), 105–128. doi: 10.14198/MEDCOM2015.6.1.07

Del Río, J. y Kaufmann, J. (2014). Revisión teórica de la agencia publicitaria en la cultura digital. AdComunica, (8), 57–72. doi: 10.6035/2174-0992.2014.8.5

Díaz, P. y García, L. (2016). Fashion films as a new communication format to build fashion brands. Communication y Society, 29(2), 45–61. doi: 10.15581/003.29.2.45-61

Eguizábal, R. (2007). Teoría de la publicidad. Madrid: Cátedra.

Formoso, M., Sanjuán, A. y Martínez, S. (2016). Branded content versus product placement: visibilidad, recuerdo y percepción del consumidor. Revista Pensar la Publicidad, 10, 13–25. doi: 10.5209/PEPU.53771

Franck, R. (1990). La moda al descubierto. Barcelona: Costura-3 Ingenieros.

García, V., Sánchez, N. y Torrano, J. (2014). Actitud hacia el product placement en los videojuegos para móviles. Anuario de Jóvenes Investigadores, (7), 81–83. Recuperado de https://goo.gl/NMYnHh

Garrido, P. y Fernández, P. (2014). Branded content y Storytelling: la distancia más corta entre dos personas es una historia. En P. Fernández y S. Liberal (Eds.), Últimos estudios sobre publicidad: de “Las Meninas” a los tuits (pp. 35–48). Madrid: Fragua.

Gómez, A., Calvo, J. y Otero, C. (2013). Marketing y moda. Madrid: Editorial Académica Español.

Guerrero, D. (2015). Cómic y Brand Placement: análisis de la presencia y estrategia de las marcas comerciales en el cómic literario y cinematográfico (Tesis doctoral). Universidad de Málaga, España. Recuperado de https://goo.gl/bgqJWa

Hallahan, K. (2014). Publicity Under Siege: A Critique of Content Marketing, Brand Journalism, Native Advertising and Promoted User Endorsements As Challenges to Professional Practice and Transparency. En Y. Grace Ji, J. Helen Liu y Z. Cathy Li (Eds.), En 17th International Public Relations Research Conference (pp. 391–437). Coral Gables, Florida. doi: 10.1007/s13520-015-0046-y

Herrero, M. (2004). Fascinación a la carta. En M. Codina y M. Herrero (Eds.) Mirando la moda: once reflexiones (pp. 23-34). Madrid: Ediciones Internacionales Universitarias.

Kapferer, J.-N. y Valette-Florence, P. (2016). Beyond rarity: the paths of luxury desire. How luxury brands grow yet remain desirable. Journal of Product y Brand Management, 25(2), 120–133. doi: 10.1108/JPBM-09-2015-0988

Kawamura, Y. (2005). Fashion-ology: an introduction to fashion studies. Nueva York: Berg.

Khan, N. (2012). Cutting the fashion body: Why the fashion image is no longer still. Fashion Theory, 16(2), 235-250. doi: 10.2752/175174112X13274987924177

Khalbous, S., Vianelli, D., Domanski, T., Dianoux, C. y Maazoul, M. (2013). Attitudes toward Product Placement: A Cross-Cultural Analysis in Tunisia, France, Italy, and Poland. International Journal of Marketing Studies, 5(2), 138–153. doi: 10.5539/ijms.v5n2p138

Kumar, D. y Raju, K. (2013). The role of advertising in consumer decision making. IOSR Journal of Business and Management, 14(4), 37–45. Recuperado de https://bit.ly/2TZzprJ

Lehu, J. (2007). Branded entertainment: product placement and brand strategy in the entertainment business. London: Kogan Page.

Lieb, R. (2011). Content Marketing: Think Like a Publisher - How to Use Content to Market Online and in Social Media. Indianapolis: Que Publishing.

Macías, G. (2014). La integración de los valores de marca en los fashion films a través del guión : el caso Lady Dior (Trabajo fin de máster). Universidad de Sevilla, España. doi: 10.13140/2.1.1357.3440

Martín, M. (2008). El consumo de moda. «Imposible» es un término desconocido para la moda. In Moda, Comunicación y Sociedad (Grupo de A, pp. 89–116). Sevilla: Comunicación social ediciones y publicaciones.

Martínez, J. (2011). Hacia una taxonomía del advertainment. En I, Bort Gual, S. García Catalán y M. Martín Nuñez. (Eds.), Actas del IV Congreso Internacional sobre Análisis Fílmico: nuevas tendencias e hibridaciones de los discursos audiovisuales en la cultura digital contemporánea (pp. 549-562). Castellón: Ediciones de las Ciencias Sociales de Madrid. doi:10.6035/978-84-87510-57-1.2011.46

Martínez, E. y Vázquez, A. (2006). Marketing de la moda. España: Pirámide.

Méndiz, A. (2000). Nuevas formas publicitarias: patrocinio, product placement, publicidad en internet. Málaga: Servicio de Publicaciones Universidades de Málaga.

Michaud, Y. (2015). El nuevo lujo: experiencias, arrogancia, autenticidad. Madrid: Taurus.

Morgado, M. (2008). Del product placement no se escapa nadie. Fòrum de Recerca, (13), 388–396.

Moya, A. (2015). High Tide. Madridfff. Recuperado de https://bit.ly/2IRPkjz

Ortega, E. (1997). La comunicación publicitaria. Madrid: Pirámide.

Patrutiu, L. (2015). Content marketing: the fundamental tool of digital marketing. Bulletin of the Transilvania University of Brasov, 8(57), 111–118. Recuperado de https://goo.gl/jYv2qs

Pérez, J. , Navarrete, J. y Gómez, F. (2014). El product placement en el videoclip: análisis de contenido del emplazamiento de marca en los vídeos musicales preferidos por los usuarios de YouTube. Doxa Comunicación: Revista Interdisciplinar de Estudios de Comunicación y Ciencias Sociales, (18), 83-104. Recuperado de https://goo.gl/L1pvo9

Pineda, A. (2009). Branded content antes del branded content: la modelación cultural porpagandística como forma de propaganda encubierta. Ámbitos, (18), 117–134. Recuperado de https://goo.gl/zCdEaw

Pineda, A., De Algaba Chicano, C. y Hernández-Santaolalla, V. (2013). La ficción como publicidad: análisis semiótico-narrativo del corporate advertainment. Área Abierta, 34(3), 67, 68-90. doi:10.5209/rev_ARAB.2013.v34.n3.433547

Pulizzi, J. (2012). Six Useful Content Marketing Definitions. Recuperado de https://goo.gl/c76tSB

Rahim, K. y Clemens, B. (2012). Organizational Goals and Performance Measurement Criteria for Content Marketing. Journal of Communication and Computer, 9(8), 896–904.

Ramos-Serrano, M. (2006). Cuando la marca ofrece entretenimiento: aproximación al concepto de advertainment. Questiones Publicitarias, 1(11), 33–49. Recuperado de https://goo.gl/FybRJj

Ramos-Serrano, M. y Macías-Muñoz, G. (2016). Branded content, branded entertainment y advertainment: definiciones y taxonomías. Actas del V Congreso Iberoamericano de Comunicación: Comunicación, Cultura y Cooperación (pp. 354-369). AE-IC. Recuperado de http://www.madrid2016.org/#

Ramos-Serrano, M., y Pineda, A. (2009). El advertainment y las transformaciones de los formatos en el ámbito publicitario: el caso de los fashion films. Trípodos, 2009 (2), 729–737. Recuperado de https://bit.ly/2x209Ks

Rancati, E. y Gordini, N. (2014). Content Marketing Metrics: Theoretical Aspects and Empirical Evidence. European Scientific Journal, 10(34), 92–104. Recuperado de https://goo.gl/Hd9FP6

Redondo, I. y Bernal, J. (2015). Product placement: una revisión teórico-práctica de sus capacidades y limitaciones. Interciencia, 40(12), 827–833. Recuperado de https://goo.gl/Kyn31F

Regueira, F. (2012). El contenido como herramienta eficaz de comunicación de marca: análisis teórico y empírico (Tesis doctoral). Universidad Rey Juan Carlos, Madrid, España. Recuperado de https://goo.gl/or79i1

Rodríguez, T. y Baños, M. (2013). El recuerdo del product placement en el espectador y su relación con la estructura dramática. Estudio de caso en el cine de Alex de la Iglesia. Communication y Society, 26(2), 147–175. Recuperado de https://goo.gl/ptvNFe

Rodríguez, A. (2012). La publicidad en el universo diegético del cine: análisis de cómo las marcas y los productos se integran a las tramas de las películas. Iconofacto, 8(11), 1–8. Recuperado de https://goo.gl/MdJZMr

Sánchez, A. (1999). Moda: entre la ética y la estética. Madrid: Palabra.

Segarra-Saavedra, J. (2016). Panorama español de las webseries publicitarias. Aproximación transmediática desde la perspectiva del branded content (Tesis doctoral). Universidad de Alicante, España.

Segarra-Saavedra, J. e Hidalgo-Marí, T. (2013). Brand content y ficción televisiva. El caso de “I + B, Ir más a los bares” de Coca Cola. En V Congreso Internacional Latina de Comunicación (pp. 1–39). Universidad de La Laguna. Recuperado de https://goo.gl/Wr29qS

Segarra-Saavedra, J., Hidalgo-Marí, T. y Tur-Viñes, V. (2016). Branded webseries: acciones estratégicas del anunciante basadas en la ficción on line corporativa y el marketing de contenidos. Index.Comunicación, 6(2), 259–284. Recuperado de https://goo.gl/h1Sk4p

Semprini, A. (1995). El marketing de la marca: una aproximación semiótica. Barcelona: Paidós.

Suárez, B. (2012). La publicidad, el lenguaje del consumo: redefinición y prospectiva. Cuadernos del Centro de Estudios en Diseño y Comunicación. Ensayos, (39), 29–38. Recuperado de https://goo.gl/GKstt6

Uhlirova, M. (2013a). The Fashion-Film effect. In Djurdja Barlet, Shaun Cole and Agnes Rocamora (Eds.), Fashion Media: Interogating Words and Images (pp. 118-129). Oxford: Berg.

Uhlirova, M. (2013b). 100 years of the Fashion Film: Frameworks and histories. Fashion Theory, 17(2), 137-158.doi: 10.2752/175174113X13541091797562

Wells, W., Burnett, J. y Moriarty, S. (1996). Publicidad: principios y prácticas. Ciudad de Mexico: Prentice-Hall Hispanoamericana.